СОМБОР МЕЂУ ГРАДОВИМА С НАЈВЕЋИМ ПРОЦЕНТОМ ПОВРЕЂИВАЊА И СТРАДАЊА БИЦИКЛИСТА У САОБРАЋАЈНИМ НЕЗГОДАМА
СОМБОР МЕЂУ ГРАДОВИМА С НАЈВЕЋИМ ПРОЦЕНТОМ ПОВРЕЂИВАЊА И СТРАДАЊА БИЦИКЛИСТА У САОБРАЋАЈНИМ НЕЗГОДАМА

За првих седам месеци у Сомбору погинуло двоје бициклиста, повређено више од 50 ● Ове године планирана израда пројекта за изградњу бициклистичких стаза у Војвођанској улици и на Стапарском путу

Према подацима Агенције за безбедност саобраћаја, град Сомбор спада у групу градова с највећим процентом повређивања и страдања бициклиста у саобраћајним незгодама у Србији. Осим Сомбора, у тој групи се налазе Нови Сад, Суботица и Шабац, с тим да је највећи број погинулих бициклиста забележен у Шапцу. Према подацима Полицијске управе Сомбор, од почетка ове године на подручју Западнобачког округа погинуло је двоје бициклиста, док је тешке телесне повреде задобило 14, а лакше повреде 37 возача двоточкаша. Током прошле године на нашем подручју ниједан бициклиста није погинуо, док је повређено било 73 возача двоточкаша. У 2017. години погинуло је троје бициклиста, а повређено је чак 90. Највећи број саобраћајних незгода у којима су учествовали бициклисти догодио се у улицама око самог центра града (подручје венаца и улица око њих), где је и највећа фреквенција саобраћаја, као и у селима Кљајићево и Бездан.

НЕОПХОДНЕ БИЦИКЛИСТИЧКЕ СТАЗЕ

Возачи бицикала кажу да би се оваква ситуација највероватније променила када би Сомбор имао довољно бициклистичких стаза и када би постојеће стазе биле функционалне, односно безбедне за вожњу бицикла.

  • Свако ко вози бицикл зна колико је безбедније и боље возити по стази, него по путу. Нажалост, у Сомбору нема довољно бициклистичких стаза с обзиром на број бициклиста и често се налазим у ситуацији да видим како бициклисти због тога крше саобраћајна правила. Једина потпуна и функционална стаза је она на Апатинском путу, док је стаза око венаца небезбедна, испрекидана и јако је тешко укључити се на њу или безбедно сићи са ње. Мислим да би град морао да изгради стазе на Стапарском путу, Првомајском булевару, Војвођанској улици, кроз главну улицу…, а посебно на излазима из града попут Суботичког пута, где је саобраћај брз, а има много бициклиста. Такође, веома је важно и да се постојеће стазе поправе, јер је на појединима (попут стазе на Безданском путу), малтене немогуће возити због рупа и подигнутог асфалта од корења дрвећа – рекла је Катарина Миловић, која свакога дана вози дете бициклом у вртић на Венцу Петра Бојовића.

Рената Рајчањи, официр Одељења саобраћајне полиције ПУ Сомбор, казала је да полиција има у виду чињеницу да је бицикл омиљено превозно средство Сомбораца и да Полицијска управа константно предузима мере на побољшању безбедности бициклиста у саобраћају.

  • С обзиром на то да се бициклисти углавном крећу улицама и путевима којима и моторна возила, Полицијска управа је кроз учешће у раду Савета за безбедност саобраћаја, који је такође препознао ову проблематику, покренула иницијативу да се у наредном периоду на пешачким стазама на којима постоје могућности направи и бициклистичка стаза, затим да се изграде нове бициклистичке стазе у најугроженијим улицама на територији града Сомбора како би се Сомборцима омогућило несметано и безбедно коришћење овог традиционалног превозног средства. Усвајањем Стратегије за безбедност саобраћаја, која је такође указала на овај проблем, направљен је први корак, те су кроз акционе планове поменуте активности и предвиђене – рекла је Рената Рајчањи.
Рената Рајча

Заменик градоначелнице Антонио Ратковић, који је и на челу градског Савета за безбедност саобраћаја, објаснио је да је ове године урађен елаборат бициклистичких стаза, који је пописао све постојеће бициклистичке стазе, као и могућност за пројектовање нових.

  • Приоритет изградње или реконструкције бициклистичких стаза је одређен стањем безбедности по учеснике у саобраћају, рангом бициклистичке стазе у мрежи бициклистичких стаза и величином бициклистичког саобраћаја. На основу тих параметара предложене су улице за израду пројектно-техничке документације. За ову годину планирана је израда пројекта за Војвођанску улицу и Стапарски пут, чију изградњу планирамо током наредног периода – рекао је Ратковић.

ВАЖНА ЈЕ ЕДУКАЦИЈА

Да би повећали безбедност возача бицикла у саобраћају и смањили црну статистику, Полицијска управа у Сомбору и Савет за безбедност саобраћаја заједно раде на едукацији бициклиста, али деце и осталих учесника у саобраћају. Осим репресивних мера, полиција је заједно са Саветом реализовала низ превентивно – едукативних активности, током којих су саобраћајни полицајци одржали више трибина бициклистима.

  • Трећу годину за редом, у оквиру пројекта „Основи безбедности деце“, полицијски службеници држе предавања ученицима првог, четвртог и шестог разреда основних школа на подручју Полицијске управе, а једна од тема је и безбедност деце у саобраћају. У претходној школској години наши полицајци одржали су укупно 205 предавања на ову тему, а посебну пажњу посветили су бициклистима. С обзиром на то је да је безбедност деце у саобраћају један од приоритета Министарства унутрашњих послова, па тако и наше Полицијске управе, наши полицијски службеници и у наредном периоду настављају са овим превентивним активностима – најавила је Рената Рајчањи. С друге стране, Савет за безбедност саобраћаја, према речима Антонија Ратковића, последње три године врши опремање бициклиста светлосним сетовима, како би били уочљиви у саобраћају.
  • Укупно је кроз ове акције подељено више од 1.500 сетова у граду и насељеним местима. Такође, у сарадњи са саобраћајном полицијом и бициклистичким клубовима вршене су едукације, као и промовисање бициклистичког саобраћаја. Наставићемо заједничко опремање бициклиста одговарајућом опремом и ове године. Морам да напоменем да велику подршку имамо и од Агенције за безбедност саобраћаја, а сваке године организујемо и такмичење „Шта знаш о саобраћају“, где основци показују своје вештине и знања у вожњи бицикла на полигону – рекао је Антонио Ратковић.
Антонио Ратковић

ПАРКИНГОМ ПРОТИВ КРАЂЕ

Осим недостатка бициклистичких стаза, возачима двоточкаша трн у оку су и свакодневне крађе бицикала, јер је малтене сваки бициклиста доживео да му украду превозно средство и поред ланаца, шифри и катанаца. Према речима Антонија Ратковића, овај проблем би такође ускоро могао бити решен.

  • Савет за безбедност саобраћаја ће заједно са управљачем пута одредити приоритете за санирање бициклистичких стаза и размотрити потенцијалне локације за паркиралишта за бициклисте, те у складу са финансијским средствима поставити и опремити иста видео-надзором – обећао је заменик градоначелнице Aнтонио Ратковић.

ПРЕПОДНЕ НАЈКРИТИЧНИЈЕ

Анализа података ПУ Сомбор показује да се око 90 одсто саобраћајних незгода у којима су учествовали бициклисти догодило у насељеном месту, а преосталих 10 одсто ван насељеног места. Највише ових саобраћајних незгода евидентирано је у августу, септембру и октобру, а најугроженији дани били су петак, понедељак и уторак. Најчешће време саобраћајних незгода у којима учествују бициклисти су преподневни сати, а највише саобраћајних незгода изазвали су возачи бицикла старији од 65 година. Најчешћи утицајни фактори су: неуступање првенства пролаза, вожња бицикла под дејством алкохола и вожња површином која није намењена бициклистима.

МОБИЛНИ У ТОРБУ, СВЕТЛО НА КОРМАН И СИЦ

  • Полицијска управа у Сомбору апелује на бициклисте да своје двоточкаше не возе под дејством алкохола, да током вожње не разговарају мобилним телефоном, да им бицикли у ноћним условима буду осветљени, а на све остале учеснике у саобраћају да поштују саобраћајне прописе, да посебну пажњу обрате на бициклисте и на тај начин допринесу побољшању своје безбедности, а тиме и безбедности у саобраћају уопште – рекла је официр Одељења саобраћајне полиције ПУ Сомбор Рената Рајчањи.
 

Оставите одговор

Close Menu