РЕКОРДНО НИЗАК ВОДОСТАЈ ДУНАВА ДОВОДИ У ПИТАЊЕ РЕЧНИ ТРАНСПОРТ

 

Према подацима Републичког хидрометеоролошког завода, водостај Дунава код Бездана данас износи -96 cm што је за 8 мање него јуче, а температура воде је 14 степени. Прогнозе кажу да ће Дунав наредних дана бити у стагнацији и мањем порасту, а изузетно низак водостај ове реке која бележи опадање у последња три месеца, утиче и на Хидросистем Дунав-Тиса-Дунав у Бачкој. Још од 18. јула 2018. године, због ниског водостаја Дунава није могуће гравитационо снабдевање  водом Бачких водотокова преко водозахватне уставе "Бездан", већ је снабдевање канала у Бачкој преузела црпна станица "Богојево". Услови за пумпање воде су тешки, услед ниског водостаја и црпне станице раде у екстремним условима, кажу из Јавног водопривредног предузећа "Воде Војводине". - Упркос таквој ситуацији, напомињемо да су сви водостаји у каналској мрежи Хидросистема Дунав-Тиса-Дунав у нормалним и прописаним границама и да сви наши корисници – пољопривреда, индустрија и рибарство имају доступну воду, стоји у допису предузећа "Воде Војводине".


Штету од ниског водостаја Дунава, који већ три месеца опада готово свакодневно, тек ћемо да сабирамо. Обустављен је извоз житарица, стопиран увоз горива из правца Мађарске, а производња струје за сада је смањена за 20 одсто. Са првим јачим минусом треба очекивати лед, упозоравају надлежни.

Дунав бележи своје рекорде. У Мађарској је најнижи у последњих 7 деценија, па је на површину избацио давно потонуле предмете – стару гранату, брод из Другог светског рата, чак и аутомобил са остацима људског скелета. Плови ко може и коме је исплативо.

А воде нема на видику, кажу у Лучкој капетанији Нови Сад. Наводе да у наредном периоду не можемо очекивати значајнији пораст водостаја, али зато са минусом можемо очекивати лед.

- Ако буде овакав водостај и ако буду температуре десетак дана минус 10 – 15 врло брзо можемо очекивати лед. Ако буду ниске температуре тамо у децембру – јануару за претпоставити је и треба очекивати лед. Било би лоше да га не очекујемо у оваквим хидрометеоролошким улсловима и да нас дочека неспремне, казао је Борис Ореб, шеф Лучке капетаније Нови Сад.

Штету за сада бележе многи. Из прваца Мађарске гориво Дунавом више не стиже, док из Румуније долазе пловила са трећином капацитета. Заустављен је извоз житарица, а у хидроелектрани Ђердап очекују да ће производња електричне енергије бити смањена за 20 одсто. Наводе да је по дотоку Дунава ово најгори октобар у историји Ђердапа, а по томе како се креће средњи дневни протицај не би било изненађење да буде најнижи икад забележен.

На Дунаву код Бездана, пловидба није заустављена, али и на том делу Дунава бродови превозе знатно мање количине терета, што у питање доводи исплативост тог превоза.

Бродови који су иначе превозе и до 1.200 тона саде товаре тек око 300 тона. И тако ће бити и наредних дана јер се ускоро не очекује пораст водостаја Дунава.

- Бродови долазе редовно, само што товаре мању количину терета. Неки половину, неки тек трећину укупног терета. Не могу више јер је газ низак, а има неколико проблематичних места у Србији и Мађарској. Људи не могу да прођу са тим газом и стоје. Једноставно чекају. Сада имамо неколико бродова у Бачкој Паланци који чекају и неколико у Мађарској. Ти бродови су у најави, али када ће наставити да плове нико не зна. Сваке године буде некада низак водостај, некада поплава. То је тако у речном саобраћају. Као и у сваком другом. Пре неколико година је био лед који је обуставио пловидбу, рекао је Бранко Мандић, шеф Царинске испоставе Бездан-Мохач.

Низак водостај Дунава траје већ неколико недеља, а такву годину не памте ни искусни бродари.

- Са оволико дугим периодом не памтим. Било је ниског водостаја, али овако дуго не. Овако низак водостај је већ месец и по - два. Пловидба је смањена, а и оно што плови није натоварено пуним капацитетом. Можда 30 одсто, а можда и мање. Сви су сада у ишчекивању да вода надође", саопштио је Марин Ђанић, бродски агент Yuagent, Бездан.

Пловидба са смањеним теретом значи да је овакав превоз тренутно на самој граници рентабилности, па плове само они који морају.

- Габаритни терет може и даље, јер он нема неку велику тежину и оно што се и даље превози су житарице, али кажем све је то на граници исплативости", казао је Ђанић.

Бродови који су у Украјини или Румунији натоварли пуну количину терета принуђени су да чекају. (РТВ)

    Ко је на мрежи: 51 гостију и нема пријављених чланова