НОВИ ЗАКОН УКИДА КОМБИ ПРЕВОЗ ПУТНИКА! ПОТЕЗ КОЈИМ ГУБЕ СВИ

 

Око 150 возила и 200 превозника учествовало је у протестној вожњи комби превозника који траже одлагање примене, а потом и промену Закона о превозу путника. Нови Закон о превозу путника, који ступа на снагу 13. фебруара, не препознаје комби превоз путника, а како тврде превозници, тај Закон им онемогућава да раде.

"Очекујемо да се у наредних неколико дана огласе из надлежног министарства са предлозима и решењима. Уколико се то не деси организоваћемо озбиљније протесте и вожње, а уколико затреба и блокаде границе", рекао је агенцији Бета представник удружења комби превозника Бранко Петрешевић.

Он је додао да је основни захтев удружења да се одложи примена закона планирана за 12. фебруар, како би се створио простор за његову промену, пошто сматрају да им ускраћује уставно право на рад и тржишну конкуренцију, а истовремено одудара од легислативе ЕУ.

Најспорнији је Члан 96 у коме се између осталог каже да је домаћем и страном аутопревознику забрањено вршење превоза путника путничким возилом, у које спада око 40.000 комбија са шест до осам места које користе комби превозници.

Комби превозници траже од Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Србије одлагање примене тог закона и његово усклађивање са прописима и стандардима Европске уније (ЕУ).

Они упозоравају да би, у супротном, Србија могла ризиковати отварање преговарачких поглавља са ЕУ која регулишу ову проблематику. Осим тога, како кажу комби превозници, та накарадна решења подстичу корупцију и гурају превознике у сиву зону пословања, а применом закона не само да би била угрожена њихова егзистенција већ би то негативно утицало и на буџет РС, обзиром да би престале уплате пореза и доприноса возача.

Последњих година комби превоз у Сомбору је све популарнији код путника који путују за Нови Сад и Београд јер је осетно јефтинији у односу на аутобуски, а многи се одлучују за комби и зато што нуди услугу превоза "од врата до врата".

У јучерашњој протестној вожњи учествовало је и пет возила предузећа "Шврака" доо Сомбор, које се поменутом делатношћу бави 8 година и једна је од фирми са најдужим стажом у овом послу, када је у питњу Западнобачки округ.

- У оквиру наше делатности пружамо услуге ванградског такси превоза до 4 путника, ванлинијског мини бус превоза од 9 до 20 путника, а наравно да поседујемо и возила која су неопходна у овој области, а то су комби возила која превозе од 5 до 8 путника, каже Антун Шврака из овог предузећа. Он је додао да изменом Закона о превозу путника управо та комби возила престају да се користе за Јавни превоз путника, иако се у пракси показало да су комби возила најтраженија од стране путника, због економичности путовања и самих група путника који желе да путују.

- Не желимо да радимо у сивој зони и желимо да се комби возила уврсте у групу возила са којима може да се обавља Јавни превоз путника, исто као у Хрватској, Мађрској, Аустрији, Немачкој... У борби за наша права смо упорни и трудићемо се да властима ставимо до знања да је наш посао озбиљна привредна грана, од које и држава треба да има корист, закључио је Антун Шврака.

Из свега наведеног може се закључити да ће се спровођење новог закона највише одразити на власнике комбија, на губитку ће бити и путници а укидањем легално пријављених превозника ће и држава осати без дела прихода који се слива у буџет.

Михајловићева: Не постоји разлог да се закон не примењује

Не постоји ниједан разлог да се Закон о превозу путника у друмском саобраћају не примењује и држава не може да дозволи да било ко не поштује закон, изјавила је поводом протеста комби превозника потпредседница Владе Србије и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић.

Како се наводи у саопштењу, Михајловић је навела и да нема потребе да било ко плаши раднике, који данас возе комбије и од тога хране своје породице, да ће остати без посла.

"Нико од њих неће остати на улици, јер све фирме које се данас баве комби превозом имају могућност да се у најкраћем року региструју и почну да раде у складу са законом", изјавила је Михајловић.

Она је додала да је борба против сиве економије један од приоритета Владе и премијера Александра Вучића.

"Држава годишње због сиве економије изгуби око 55 милиона евра у области друмског транспорта и ванлинијски транспорт је један од озбиљних генератора овог проблема", рекла је Михајловић.

Наводећи да они угрожавају и хиљаде и хиљаде других радника који су запослени у превозничким фирмама које поштују закон, Михајловић је указала да пред сивом економијом држава не може да зажмури.

Потпредседница Владе је истакла да ванлинијски комби превоз није био дозвољен ни по ранијим законима и да је привредницима било остављено годину и по дана да се припреме за закон чија примена почиње 12. фебруара.

Она је додала и да комби као врста возила није законом дефинисана категорија ни по постојећим законима, већ је реч о путничким возилима која не могу обављати међуградски и међународни превоз путника.

"Оваквим превозом доводи се у питање и безбедност путника јер комби возила немају тахографе и није могуће утврдити време рада и одмора возача", рекла је Михајловићева, а наводи се у саопштењу.

Потпредседница Владе је додала и да је Министарство увек отворено за дијалог и помоћ свима, али у оквиру важећих законских прописа.

    Ко је на мрежи: 68 гостију и нема пријављених чланова